WWW.JANEK.CZ

 

První dojem - to je to, na čem záleží

V posledních letech se hodně diskutuje o tom, zda a jak se vhodně obléci na pracovní pohovor. Jednoduchý teoretický koncept, ale ne zrovna uplatňovaný v reálném světě. Dnešní doba podporuje individualitu, respektuje vyjádření vlastního já a snahu odlišit se spíše než uchýlit se k tradici. Bohužel však tento trend může zanechat oběti.

Opravdu dnes můžeme jít na pracovní pohovor s myšlenkou: „Ukážu Vám mé pravé já"?

IW0C4050_bwIW0C4050_bw

Možná si to mohou dovolit kandidáti, kteří jsou vždy na správném místě - díky zkušenostem, schopnostem i charakteru.  Ano, v tomto případě vždy poptávka převyšuje nabídku a oni si to moc dobře uvědomují - mohou udávat směr. Ale máme toto štěstí i my ostatní? Pokud si tím nejsme jisti, bude lepší připravit se a zjistit, jak funguje mechanismus "první dojem".

První dojem "dědíme" po našem prehistorickém prapředku – „vyhni se nebezpečí, nebezpečí může být to, co je jiné než ty...".  Samozřejmě během století se kultura snažila zaobalit tento instinkt, a začalo se tak například říkat: Nesuď knihu podle obalu. To znamená, že upevnění si pocitu z prvního dojmu, máme zakořeněný po tisíciletí. Zjednodušeně řečeno - na manažera výběrového řízení, chtě nechtě, uděláte určitý první dojem. Ten bude během pohovoru buď potvrzen, nebo zpochybněn.

Co tedy můžeme udělat? Podívejme se pouze na správnou volbu oděvu a nechme stranou veškeré nonverbální chování.

IW0C3903IW0C3903

Nehleďme pouze na "klišé", které by mohlo říci, že pouze sako a kravata je to jediné, co se na pohovor hodí. Je třeba se na to podívat z širšího úhlu pohledu – a to, ke komu na pohovor jdeme. Rozdílné očekávání bude, pokud půjdeme na pohovor do velkého bankovního institutu (bez klasického saka a kravaty by to šlo ztěžka), anebo do firmy vyrábějící sportovní oděvy pro teenagery, kde by vhodnou volbou mohly být džíny a méně formální košile.

Vhodným oblečením na pracovním pohovoru tedy tiše sdělujete: záleží mi na vašich firemních hodnotách, znám je a respektuji je.

Odhadnout správný "kód" firmy a zrcadlit ho výběrem našeho oděvu, může být pozitivním signálem, že dokážeme správně používat naši hlavu v náš prospěch.

IW0C3310IW0C3310

Příjemná část této analýzy je ta, kde se zaměříte pouze na výběr oděvu za použití klíče té dané firmy. Získat znalost (nemusí být vždy dokonalá) látek, materiálu, kombinací a teorie barev by mohla být fajn dobrodružstvím. Znát trochu z historie módy může být fascinující. Proč se používají proužky a při jaké příležitosti? Kolik existuje uzlů na kravatě a kdy se používají? Jakou správnou košili vybrat pod sako či k džínům? Proč kvalitní oděv a značkový oděv nemusí vždy být synonymum, a jak je rozpoznat?

Pokud vám zatím tato témata nejsou blízká, pokuste se odevzdat do rukou zkušených poradců v oboru. Budeme rádi, když zavítáte do našich prodejen a najdete zajímavý kousek, který pro vás bude klíčovým na příštím pracovním pohovoru.

První dojem je to, na čem doopravdy záleží!