První dojem - to je to, na čem záleží
V posledních letech se hodně diskutuje o tom, zda a jak se vhodně obléci na pracovní pohovor. Jednoduchý teoretický koncept, ale ne zrovna uplatňovaný v reálném světě. Dnešní doba podporuje individualitu, respektuje vyjádření vlastního já a snahu odlišit se spíše než uchýlit se k tradici. Bohužel však tento trend může zanechat oběti.
Opravdu dnes můžeme jít na pracovní pohovor s myšlenkou: „Ukážu Vám mé pravé já"?
Možná si to mohou dovolit kandidáti, kteří jsou vždy na správném místě - díky zkušenostem, schopnostem i charakteru. Ano, v tomto případě vždy poptávka převyšuje nabídku a oni si to moc dobře uvědomují - mohou udávat směr. Ale máme toto štěstí i my ostatní? Pokud si tím nejsme jisti, bude lepší připravit se a zjistit, jak funguje mechanismus "první dojem".
První dojem "dědíme" po našem prehistorickém prapředku – „vyhni se nebezpečí, nebezpečí může být to, co je jiné než ty...". Samozřejmě během století se kultura snažila zaobalit tento instinkt, a začalo se tak například říkat: Nesuď knihu podle obalu. To znamená, že upevnění si pocitu z prvního dojmu, máme zakořeněný po tisíciletí. Zjednodušeně řečeno - na manažera výběrového řízení, chtě nechtě, uděláte určitý první dojem. Ten bude během pohovoru buď potvrzen, nebo zpochybněn.
Co tedy můžeme udělat? Podívejme se pouze na správnou volbu oděvu a nechme stranou veškeré nonverbální chování.
Nehleďme pouze na "klišé", které by mohlo říci, že pouze sako a kravata je to jediné, co se na pohovor hodí. Je třeba se na to podívat z širšího úhlu pohledu – a to, ke komu na pohovor jdeme. Rozdílné očekávání bude, pokud půjdeme na pohovor do velkého bankovního institutu (bez klasického saka a kravaty by to šlo ztěžka), anebo do firmy vyrábějící sportovní oděvy pro teenagery, kde by vhodnou volbou mohly být džíny a méně formální košile.
Vhodným oblečením na pracovním pohovoru tedy tiše sdělujete: záleží mi na vašich firemních hodnotách, znám je a respektuji je.
Odhadnout správný "kód" firmy a zrcadlit ho výběrem našeho oděvu, může být pozitivním signálem, že dokážeme správně používat naši hlavu v náš prospěch.
Příjemná část této analýzy je ta, kde se zaměříte pouze na výběr oděvu za použití klíče té dané firmy. Získat znalost (nemusí být vždy dokonalá) látek, materiálu, kombinací a teorie barev by mohla být fajn dobrodružstvím. Znát trochu z historie módy může být fascinující. Proč se používají proužky a při jaké příležitosti? Kolik existuje uzlů na kravatě a kdy se používají? Jakou správnou košili vybrat pod sako či k džínům? Proč kvalitní oděv a značkový oděv nemusí vždy být synonymum, a jak je rozpoznat?
Pokud vám zatím tato témata nejsou blízká, pokuste se odevzdat do rukou zkušených poradců v oboru. Budeme rádi, když zavítáte do našich prodejen a najdete zajímavý kousek, který pro vás bude klíčovým na příštím pracovním pohovoru.
První dojem je to, na čem doopravdy záleží!