01 – Alois Holiš
Jaké to je vyrábět pánskou módu v České republice
Tmavě modrý Blazer JANEK
100% vlna
Bílá bavlněná košile JANEK
Límec Tiny | 100% bavlna
Vlněné kalhoty JANEK
100% vlna LORO PIANA
„Můj děd byl sice vyhlášený krejčí, šil perfektní obleky, to s tím však příliš nesouviselo…“ reaguje Alois Holiš na otázku, proč v roce 2001 koupil firmu Janek.
Janek byl založen nakrátko po revoluci, v roce 1990, jako výrobní dílna pro (převážně zahraniční) módní domy a obchody s pánskou konfekcí. Od roku 2001 se pod novým vedením Aloise Holiše firma zaměřuje více a více na zakázkové šití a kromě exportu posiluje i vlastní značku v tuzemsku srkze prodejny v Praze, Brně a Rožnově pod Radhoštěm. Roku 2013 vstupuje Janek také do digitálního světa se svým eshopem a na jaře roku 2014 otevírá prostorově velkorysý vlajkový showroom v Rožnově pod Radhoštěm, který svým unikátním požitkem z nákupu započíná novou éru značky Janek v České republice. „Ideou je, už nikdy nepokládat otázku ,Jaká je Vaše velikost?‘, ale mít neustále k dispozici kompletní sortiment.
Modrý oblek JANEK
100% vlna
Košile s kontrastem JANEK
Límec Hai | 100% bavlna
Růžová paisley kravata JANEK
100% hedvábí
Janek se tak postupem času stává jedním z posledních tuzemských producentů košilí na míru, kteří šijí do vlastní sítě obchodů pod vlastní značkou, a díky této kontrole celého procesu výroby košile poskytuje unikatní servis a zážitek. „Právě díky tomu, že víme co se s košilí děje již od zákazníkova výběru materiálu, přes naměření, výrobu a následné předání si můžeme dovolit nabízet a prezentovat naší kvalitu tak, jako ji prezentujeme. Když už se něco nepovede, víme proč a jsme schopni to rychle napravit a zamezit tomu do budoucna. Obchodník nebo velký módní dům Vám takovouto záruku nedá.“
A výběr materiálu a fazóny zákazníkem vlastně není ani prvním krokem, který Janek ovlivňuje. „Tvoříme vlastní kolekce látek, pravidelně se účastníme největších veletrhů s pánskou módou v zahraničí jako je florentské Pitti Uomo či Milano Unica.“ Není to však designer, výsledky jehož práce pak vidíme na molech nebo v obchodech, kdo módu ovlivňuje nejvíce. Trendy udávají výrobci materiálu. Ti rozhodují, které barvy a vzory budou vytkávat do svých látek. A dělají to s řádným předstihem, již teď se v Jankovi vybírají materiály na zimní sezónu 2016/2017. „Samotný výběr je pak spojením zkušenosti a hlavně – ač se to někomu třeba nebude líbit – instinktu a pocitu,” doplňuje Holiš. „Začleňovat to nejnovější a nejlepší, co se mezi materiály dá najít je samozřejmostí, ať už je to GIZA87 od Albiniho nebo trojmoskaná bavlna od švýcarského Alumo.“ V hledáčku jsou však samozřejmě i jak práce módních domů, tak i to co se nosí na ulicích velkých měst, čemuž se pak přizpůsobují střihy a vyvíjí se nové modely – například límců. „Vždy však budeme dělat klasiku, experimentujeme, ale nastavili jsme si jasné mantinely. Hodně nás asi ovlivnila Coco Chanel (smích).“
„Móda je pomíjivá, ale styl zůstává“
Coco Chanel
„Dělat oblečení je teď trendy, vyrojila se teď v ČR spousta motýlkářství, vycítili díru na trhu a zahltili jej. Kdo ale třeba vyrábí u nás kravaty? Moc takových není, není to módní… Takovou firmou být nechceme, nešijeme protože je to trendy, šijeme, protože to umíme.“
Dnes kromě košilí a dámských halenek na míru nabízí Janek kompletní servis okolo pánského šatníku, od obleků a kabátů na míru, přes italské kravaty či v Anglii ručně vyráběné manžetové knoflíčky.
Tmavě modrý Blazer JANEK
100% vlna
Denimová košile JANEK
100% bavlna
Kravata / kapesníček JANEK
100% hedvábí / 100% kašmír
– Rozhovor
Jak se v průběhu času vyvíjel Váš vztah k pánské módě? Kdy jste si poprvé řekl „chci vyrábět košile“?
Jako student jsem oblek nenáviděl, měl jsem neforemný kus oděvu připomínající oblek a bylo pro mne utrpením si jej obléci, neznal jsem nic méně pohodlného – nosil jsem neustále jedny tweedové tesilky, v létě i v zimě. Postupem času se to ve mě však začalo nějak lámat, začal jsem si všímat rozdílu mezi různými obleky a práce, která za tím stojí. Měl jsem například oblek po otci, který mu ušil můj děd, renomovaný pánský krejčí, byl to výtečně zpracovaný vlněný oblek, byl pruhovaný, dnes bychom asi řekli, že mafiánský (smích).
Ten skutečný moment, kdy jsem se však o pánskou módu začal nějak zajímat, byl až shon před státnicemi. Vysnil jsem si dvouřadé sako a bylo pro mne těžké nějaké sehnat, nakonec se mi podařilo natrefit na jedno v konfekci. Cítil jsem se velmi dobře, mezi spolužáky jsem vyčníval, byl jsem oblečen klasicky, přesto však jinak a originálně. Po škole jsem se pak vždy snažil vypadat adekvátně své práci, svému postavení.
Koupě Janka ale ze začátku nebylo splnění nějakého dětského snu, důvodem bylo spíše "postavit se na vlastní nohy". Já jsem nehladal firmu ke koupi a už vůbec ne oděvní. Hospodářské výsledky Janka nebyly dobré, ale pořád měl co nabídnout a měl pověst kvalitního výrobce košil, to byla pro mě obrovská výzva. Po koupi firmy se pak můj zájem o pánskou módu umocnil.
Co je podle Vás nezbytné v pánském šatníku?
O šedém či navy obleku dnes mluví každý, to snad ani nemá smysl zmiňovat… (zamýšlí se) Pro mě, resp. pro každého společensky aktivního muže by měl být tím nejdůležitějším, co máme v šatníku, smoking. Krásný, dobře padnoucí smoking z Vás udělá krále, byť jen třeba na jeden jediný den v roce. Ten pocit za to však stojí. Není však tajemstvím, že češi mají rádi spíše casual módu, nevím proč tedy třeba nevidíme více klasických dvouřadých blazerů. Námořnicky modrý blazer s kovovými knoflíčky je dle mého pilířem casual módy, vypadá krásně s rozepnutou košilí bez kravaty či džínami a trikem, ale i více "dressed-up" s košilí a kravatou.
Co si chcete pořídit nebo jste si pořídil na sezónu PODZIM ZIMA 2015/2016?
Jednoznačně kvalitní manžetové knoflíčky. Ten rozdíl mezi levnějšími knoflíčky a ručně vyráběnými z některého z dražších kovů je na první pohled patrný. A také nějakou „zimní“ kravatu, třeba hedvábí s příměsí vlny. Hezký doplněk osvěží i starší oblek, důležitá je však vždy kvalita. Můj největší favorit na tuto sezónu však není jedna konkrétní věc, ale spíše celková změna šatníku a návrat ke klasice. Ve světe frčí „casual pátky“, v českých firmách máme často casual celé týdny. Což je něco, co bych tady rád změnil. Začnu tedy u sebe (smích).
Vize do budoucna?
Kvalita. Mám už dlouho vizi ručně šité bespoke košile, tak jako ji dělají klasické krejčovství třeba v Itálii. A tuto vizi chci také naplnit.
– Outfity
– Newsletter
Nechte se pravidelně inspirovat a přihlaste se k odběru nových článků